KRIGSBROTT

UKRAINA-RYSSLAND I DAG 2022-02-24 bevittnar vi ett krigsbrott av en omfattning som inte skett sedan balkankriget. Ryssland har ställt orimliga krav på Ukraina och i sin propaganda kommit med helt befängda lögnaktiga påståenden, för att inför ryska folket motivera krigföringen. Vladimir Putins ambitioner är orealistiska, att Ryssland ska vara en överhöghet över de nu suveräna staterna som tidigare ingått i Sovjetunionen. Alla folk har rätten att själva välja sina ledare i rätt genomförda och fria val. Lögnaktig propaganda och fake-news undergräver demokrati och skapar fientlighet mellan folkgrupper. Särskilt farligt är det när folkgrupper bor inom samma geografiska område. Demokrati och samförstånd skulle utvecklas bättre med ömsesidig respekt. ISIS-KRIGARE Det verkar som svenska myndigheter, till och med regeringen famlar I ovisshet vad som gäller vid krigsbrott och hur ISIS rekryterare och ISIS krigare ska behandlas. Det påstås att någon politiker uttalat sig och jämfört ISIS krigare med svenskar som deltagit som frivilliga när Finland angreps av Stalins arméer. Om det är sant och inte media-vinklat är hen en idiot som måste avskedas från sina politiska uppdrag. Min uppfattning är dessutom att det redan i dag finns tillräcklig lagstiftning för att beivra de brott dessa personer gjort. Svårigheten kan vara att beviskraven i domstol inte kan uppfyllas. Det är därför i stället en förändrad lagstiftning i som sänker åklagarens beviströskel, att personen gjort brott, när vi har klara bevis att hen rest ner och medverkat eller på något sätt stöttat sådan verksamhet. Detsamma gäller rekryterare som verkat i Sverige för att de skulle åka ner och arbeta eller strida för terrororganisation. Jag menar att så snart det bevisas att de åkt ner till dessa områden för att jobba för en terrororganisation bör de åtalas för stöd och anstiftan till mord etc. Finns det dessutom bevis som tyder på att de deltagit aktivt i strider eller terrorverksamhet bör beviskraven för vad de exakt gjort sänkas avsevärt. Detta kräver lagstiftning som anger en sänkning av bevisnivån så att de kan dömas. Kanske behöver också polis och åklagare förstärkas på lämpligt sätt och med särskilt uppdrag. Vad gäller rekryterarna torde säpo ha information om några av dem. De bör utredas av åklagare och åtalas enligt de lagar som finns redan nu för anstiftan. Även här bör lagstiftningen skärpas så att beviskraven i domstol sänks. Dessutom bör organisationer där sådan information eller rekrytering förekommit diskvalificeras för alla former av föreningsstöd och “kyrkoskatt”. Förbud för kommuner och statliga myndigheter att utbetala någon som helst form av utbetalningar till dem måste lagfästas. §§ Lagstiftningsförslag-- sänkta bevisregler införs. §§--förutsättning för att skattemedel “församlingsskatt” ska tilldelas till religiösa samfund är att dessa församlingars verksamhet kan kontrolleras att de inte bedriver informationsverksamhet som strider mot de värderingar som är samhällsbyggande I Sverige och Europa, jämlikhet, kvinnors lika värde, tolerans, demokrati osv..

ISIS-KRIGARE

4.7.8.3 Krigsbrott Det verkar som svenska myndigheter, till och med regeringen famlar I ovisshet vad som gäller vid krigsbrott och hur ISIS rekryterare och ISIS krigare ska behandlas. Det påstås att någon politiker uttalat sig och jämfört ISIS krigare med svenskar som deltagit som frivilliga när Finland angreps av Stalins arméer. Om det är sant och inte media-vinklat är hen en idiot som måste avskedas från sina politiska uppdrag. Min uppfattning är dessutom att det redan i dag finns tillräcklig lagstiftning för att beivra de brott dessa personer gjort. Svårigheten kan vara att beviskraven i domstol inte kan uppfyllas. Det är därför i stället en förändrad lagstiftning i som sänker åklagarens beviströskel, att personen gjort brott, när vi har klara bevis att hen rest ner och medverkat eller på något sätt stöttat sådan verksamhet. Detsamma gäller rekryterare som verkat i Sverige för att de skulle åka ner och arbeta eller strida för terrororganisation. Jag menar att så snart det bevisas att de åkt ner till dessa områden för att jobba för en terrororganisation bör de åtalas för stöd och anstiftan till mord etc. Finns det dessutom bevis som tyder på att de deltagit aktivt i strider eller terrorverksamhet bör beviskraven för vad de exakt gjort sänkas avsevärt. Detta kräver lagstiftning som anger en sänkning av bevisnivån så att de kan dömas. Kanske behöver också polis och åklagare förstärkas på lämpligt sätt och med särskilt uppdrag. Vad gäller rekryterarna torde säpo ha information om några av dem. De bör utredas av åklagare och åtalas enligt de lagar som finns redan nu för anstiftan. Även här bör lagstiftningen skärpas så att beviskraven i domstol sänks. Dessutom bör organisationer där sådan information eller rekrytering förekommit diskvalificeras för alla former av föreningsstöd och “kyrkoskatt”. Förbud för kommuner och statliga myndigheter att utbetala någon som helst form av utbetalningar till dem måste lagfästas. §§ Lagstiftningsförslag-- sänkta bevisregler införs. §§--förutsättning för att skattemedel “församlingsskatt” ska tilldelas till religiösa samfund är att dessa församlingars verksamhet kan kontrolleras att de inte bedriver informationsverksamhet som strider mot de värderingar som är samhällsbyggande I Sverige och Europa, jämlikhet, kvinnors lika värde, tolerans, demokrati osv..

Senaste kommentaren

30.03 | 01:28

Noterat under PROGRAM

20.01 | 22:10

HEJ

Dela den här sidan